Plakat der er klippet i tern. Den hvide kandt samt det nederste stykker med tekst blev dog undladt |
Navn: Mal et puslespil
Produkt: Et forstørret udgave af et maleri som eleverne har lavet en del af hver for sig.
De lærer bl.a.: At blande farver. Hvor forskelligt man kan tolke farver.
Tid: 2x45
Tid: 2x45
Materialer: En plakat med et maleri som motiv, akrylmaling (sort, hvid, rød, blå, gul), pensler, 25x25 cm grundet stykker karton -pap eller lignende (eleverne kan også grunde det med hvidt selv), En mørkbruggrand at udstille på.
Fra Fælles Mål:
- samtale om billeder
- iagttage, beskrive, fortolke og vurdere billeder
- samtale om egne og andres billeder ud fra undersøgelser, analyser, tolkninger og vurderinge
- udvikle elevernes visuelle kompetencer i samarbejde med andre.
- deltage aktivt i billedarbejde både i grupper og selvstændigt
- udbygge kendskabet til farvelæreprincipper
- eksperimentere med billedfladens opbygning, materialers og teknikkers forskellige virkninger på overflade, udtryk og formsprog, herunder grafiske teknikker
- sætte kunstværker og et udvalg af værker fra andre billedkategorier i relation til deres eget billedarbejde
Fremgangs måde:
- Forberedelse inden;klip plakaten ud i lige så mange stykker som der er elever og skriv nr. på hver firkant, i den rækkefølge de passer sammen.
- Fortæl om valør og kulør så eleverne får en forforståelse af hvordan nye farver kan opstå ud fra de fem grundfarver. For info om farvelære klik her.
- Hver elev får et stykke 25x25 cm pap og et stykke af plakaten. Lad være med at fortælle de hænger sammen. Det gøre det sjovere når alle brikker lægges sammen til sidst.
- De skal nu forstørre det lille stykke plakat op i 25x25 cm og det skal gøres med akryl. Muligvis skal der forklares hvad det betyder og hvordan det evt. kan gøres, f.eks. ved at dele plakatstykket og lærredet op i firkanter så man har nogle linjer at male efter.
- Eleverne skal selv blande de farver de skal bruge til billedet ud fra de fem grundfarver.
- Når alle har malet deres stykke færdigt, samles puslespillet.
- Tal med eleverne om farvevalg, hvad overraskede dem, hvad var svært/nemt, hvordan de er kommet frem til en bestemt valør eller kulør.
- Lim alle stykkerne op på en sortbaggrund med 1cm mellemrum mellem hver stykke og hæng det op i klassen eller et sted å skolen.
Noter:
Er en oplagt hjemmeopgave, da den ikke kræver lærer vejledning, eller anden form for mesterlæring. På den måde kan eleverne også selv bestemme hvor meget tid de vil bruge på at male deres egen lille firkant,
Afhængig af hvilket motiv og stilart der er på plakaten, vil man kunne kombinere det med kunsthistorie og tale om genre og stilart.
Der manglede nogle stykker, men vi forsøgte at lave det alligevel :) |
God fornøjelse
Vergo
Ingen kommentarer:
Send en kommentar