Navn: QR-Code painting
Produkt: Maleri der ligner en QR-kode
Tid: ca. 6x45 min afhængig af hvor i dybden man vil gå.
Materialer: Pensler, maling, læred, malertape, hobbykniv, computer og printer, blyanter, linialer
De lærer bl.a.: Hvordan fungerer en QR-code. Kunsthistorie perioden minimalisme at kende. farvekoder og evt. farvelære.
Fra Fælles Mål:
Trinmål 5. klasse
- Anvende billedet som kommunikationsmiddel
- Eksperimentere med teknikker, materieler og værktøjer
- Hente inspiration i den visuelle kultur og billedkunst, lokalt og globalt
- Genkende enkelte stilarter og formsprog fra forskellige historiske perioder og kulturer
Slutmål 8. og 9. klasse
- udtrykke sig i plan, rumligt og digitalt billedarbejde
- Eksperimentere med billedudtryk og benytte kombinationer af visuelle former i den billedskabende proces
- Bidrage med visuelle udtryk i kulturprojekter i eller uden for skolen.
Fremgangs måde:
Noter:
QR-codes kan generes til alle hjemmesider kopier url-adressen og gå til følgende hjemmeside der helt automatisk laver en QR-code: QR-Code Generator.
Tjek hvilke hjemmesider QR-coderne henviser til så der ikke kommer til at hænge upassende links rundt omkring på skolen.
VIGTIGT: QR-Code generator laver en ny code hver gang uanset om det er til samme side eller ej, så det er vigtigt at eleverne gemmer deres QR-Codes.
Se evt. Dorte Lausten's hjemmeside, hun er udøvende kunstner der maler i minimalistisk stil.
SEARCH by Thomas Vergo Egen produktion af QR-code maleri, 60x60cm |
Tid: ca. 6x45 min afhængig af hvor i dybden man vil gå.
Materialer: Pensler, maling, læred, malertape, hobbykniv, computer og printer, blyanter, linialer
De lærer bl.a.: Hvordan fungerer en QR-code. Kunsthistorie perioden minimalisme at kende. farvekoder og evt. farvelære.
Fra Fælles Mål:
Trinmål 5. klasse
- Anvende billedet som kommunikationsmiddel
- Eksperimentere med teknikker, materieler og værktøjer
- Hente inspiration i den visuelle kultur og billedkunst, lokalt og globalt
- Genkende enkelte stilarter og formsprog fra forskellige historiske perioder og kulturer
Slutmål 8. og 9. klasse
- udtrykke sig i plan, rumligt og digitalt billedarbejde
- Eksperimentere med billedudtryk og benytte kombinationer af visuelle former i den billedskabende proces
- Bidrage med visuelle udtryk i kulturprojekter i eller uden for skolen.
Den originale QR-Code jeg har malet ud fra. |
Fremgangs måde:
- Hold et oplæg om minimalismen, og vis billeder fra perioden.
- Introducér eleverne for QR-codes og hvad de kan
- Elever vælger en en hjemmeside og undersøger hvilke farvecoder hjemmesiden gør brug af. Der udvælges 4 - 7 farver der skal bruges til maleriet.
- Elever skal her så lave en QR-Code der går til den pågældende hjemmesiden. Print QR-coden ud.
- Der sættes malertape på hele lærredet, som herefter ovemales med hvid.
- Lærredet skal så opdeles i 31 x 31 tern med linial og tegnet med blyant.
- Elever laver en rækkefølge på de farver de har udvalgt fra hjemmesiden.
- Der hvor QR-coden har sorte felter, skæres der forsigtigt et felt ud i malertapen, et af gangen, som males med det samme. Husk at i de 31 tern er lavet plads til en hvid kant på lærredet uden om QR-coden.
- Når alle felter er skåret ud og malet kan resten af malertapen fjernes og maleriet er færdigt.
- Maleriet gives et passende navn og hænges op rundt på skolen, og den oprindelige QR-code hænges ved siden af. Det er sjovt hvis navnet hentyder til hvilken hjemmeside den QR-codes føre til, men ikke afslører det.
Eksempel på minimalisme. Hentet fra dr.dk. |
QR-codes kan generes til alle hjemmesider kopier url-adressen og gå til følgende hjemmeside der helt automatisk laver en QR-code: QR-Code Generator.
Tjek hvilke hjemmesider QR-coderne henviser til så der ikke kommer til at hænge upassende links rundt omkring på skolen.
VIGTIGT: QR-Code generator laver en ny code hver gang uanset om det er til samme side eller ej, så det er vigtigt at eleverne gemmer deres QR-Codes.
Se evt. Dorte Lausten's hjemmeside, hun er udøvende kunstner der maler i minimalistisk stil.
God fornøjelse
Vergo
Ingen kommentarer:
Send en kommentar