Populære indlæg

torsdag den 24. februar 2011

Musik & Maling


Alle tre billeder er malet ud fra samme musik...
 Navn: Musik & Maling

Produkt: Et maleri, der er malet ud fra forskellige musiknumre, hvor tanken er slået fra og det spontagne og tilfældige hersker. Ideen er at eleverne lærer at slippe kontrollen og ideen om "det perfekte".

De lærer bl.a.: At der ikke nødvendigvis behøver at være noget der er rigtigt eller forkert. Da alle malerier vil ende ud med forskellige udtryk og udseende, kan eleven ikke henvende sig til læreren for at få at vide om noget er rigtigt eller forkert, da alt vil være rigtigt. At bryde deres normale måde at male eller udtrykke sig på. At afprøve det spontagne og slippe tankerne fri. At male med dogmer og hvordan dogmer kan hjælpe eleven i kunstens verden.




Tid: 2x45 min

Materialer: sort, hvid, rød, gul og blå akrylmailing, 4-5 forskellige størrelser af pensler, andre redskaber at male med fx. svamp og spartel. Store stykker kardus, pap, lærred eller andet i hvidt at male på, evt. staffelier, 4-7 forskellige stykker musik.

Fra Fælles Mål:

  • arbejde med aspekter af kunst, arkitektur og design




  • eksperimentere med billeder og kunstneriske kreative metoder




  • samtale om billeder




  • iagttage, beskrive, fortolke og vurdere billeder




  • præsentere egne og andres billeder, først og fremmest mundtligt og ved udstillinger




  • deltage aktivt i billedarbejde både i grupper og selvstændigt.





  • undersøge og vurdere egne og andres billeder




  • anvende forskellige tegnemetoder såsom bevægelsestegning, konturtegning og modelleret tegning




  • Fremgangs måde:
      
      ...med samme start farver; sort, hvid, rød, gul og blå...
      
    1. Forklar eleverne opgaven og hvad den går ud på. Læg især vægt på dogmerne og at de ikke må tænke over hvad de maler.
    2. Hver elev får en klat af hver farve og vælger 3-4 forskellige pensel størrelser, samt to andre redskaber der ikke er pensler.
    3. Det første stykke musik bliver sat på. Eleverne skal vælge en pensle og male hvad eleven kan mærke i musik, ser for sig i sit indre eller hvad der ellers sker når musikken kommer på. Det vigtige er at der ikke må tænkes over hvad der skal males, det skal bare gøres. Mal selv om man ikke ved hvad der skal males. Det er ikke meningen at de skal bruge tid på at blande farverne til nye farver på paletten, men sker det på lærredet eller ved en tilfældighed gør det ikke noget. Det vigtigste er spontaniteten og at de holder op med at tænke over hvad de maler.
    4. Efter et stykke tid kan læreren vælge en af to ting: a) at skifte musik eller b) at sige skift pensel. Eleverne maler blot videre til den nye musik eller med den nye pensel.
    5. Læreren bør skifte musiknummer mindst en 4-5 gange og også sørge for at eleverne får brugt alle pensler og redskaber. Det kan være en ide at lade et stykke tid være med fri valg af redskab/pensel. Gå gerne tilbage til de musiknumre der har været før. Lad dem ha god tid.
    6. Når der er gået omkring en 20 -30 min alt afhængig af musikkens længde og hvor langt eleverne er med deres malerier, stoppes musikken og elever lægger penslen og går væk fra maleriet.
    7. I 2 min. skal de skrive løs om hvad de tænkte og følte under processen, alt hvad der falder dem ind. Ved de ikke hvad de skal skrive, skriver de blot "bla bla bla" eller lignende.
    8. Bagefter snakker de sammen to og to om hvad de har skrevet ned og vælger så nogle ord eller sætninger de synes passer på hvad de følte.
    9. Herefter går de sammen over til deres malerier og finde en del de er rigtig glade for og kunne finde på at arbejde viderer med.
    10. Snak her efter sammen i klassen om hvad de har fået ud af det, hvad de følte, hvorfor osv. Hvilken del har de valgt og hvorfor er det godt?
    11. Evt. kan man snakke om malerierne, hvilke farver der er kommet frem, Hvordan er de anderledes fra hinanden. Om kontraster, valør og kulør. Ligner de noget osv.
    Noter:
    Mht. musikken, kan man f.eks. vælge forskellige stilarter. Man kan variere hvor lang tid eleverne skal høre det. Om det skal være kendt eller ukendt musik. Dette vil have indflydelse på processen.
    Man kan også gøre forløbet længere og kombinere det med farvelære, hvor efter punkt 10 er oplagt at tage med i undervisning, da der vil komme rigtig mange kontraster, samt forskellige kulører i forskellige valører frem i billederne.
    ...og elle tre elever har brugt lige lang tid på dem.

    1 kommentar:

    1. Vores praktiklærer Laura kom med denne kommentar over facebook:

      "Asger Jorn arbejde med automatmaleri. Kandinsky arbejdede med musik og farver. Mange kunstnere arbejdede i begyndelsen af det 19 århundrede med det spontane og det ubevidste. Hvorfor arbejde med musik og maleri i dag? Det er godt at få noget kunsthistorie med når man arbejder med så gammel en øvelse."

      SvarSlet