Populære indlæg

torsdag den 24. februar 2011

Kinesisk Maling


Blommetræ i kinesiskstil
Navn: Kinesiske Malerier

Produkt: To forskellige billeder i kinesisk stil. Et af en bambus og et af et blommetræ, med en schattering i venstrehjørne. Forløbet er lavet ud fra bogen Kinesisk maling & Kalligrafi - se noter - og bør erhverves af læreren for at lave forløbet, da teknikken er krævende.


De lærer bl.a.: Hvordan man maler et klassisk kinesisk maleri. Får indblik i andre malerteknikker end de er vandt til. Om andre kultures kunsthistorie. Om nye motiver, form og konstuering af billeder. Om de seks principper der findes i kinesisk kunst. Kinesisk kunst handler meget om diciplin og det giver altså mulighed for at "tvinge" eleverne til at fordybe sig i emnet, fordi de ellers ikke ikke kan male det krævede produkt.



Tid: 8x45 min. ca

Materialer: Helst sort tusch, men akvarelmaling kan også bruges, gode, fine akvarel pensler eller ægte kinesisk pensler, rød, hvid, gul og blå akvarelmaling, akvarelpapir eller kinesisk rispapir, evt sort karton og billigt papir at øve på, bogen Kinesisk maling & Kalligrafi.

 
Den rigtige måde at holde penslen på,
fra bogen Kinesisk maling & Kalligrafi

Fra Fælles Mål:
  • Eksperimentere med små tredimensionelle rum, fx modeller, panoramaer og tableauer.
  • Skildre virkeligheden og forestillinger, fx drømme og utopier i skitser og billeder.
  • Undersøge og skaffe sig viden om forskellige kulturers billeder.
  • Genkende enkle stilarter og formsprog fra forskellige historiske perioder og kulturer.
  • Anvende farvens virkemidler til at skabe kontrast, dybde og stemning i billeder.
  • Hente inspiration i den visuelle kultur og billedkunst, lokalt og globalt.
  • Kende til forskellige tegnemetoder.
Fremgangs måde:
     
  1. I første fase kan man gennemgå Hsieh Ho's 6 principper (Se under noter). Det giver eleverne en ide om den respekt og diciplin der i den kinesisk kunst. Det kan også undlades og så springe direkte til at male. Dog bør man vise eleverne den rette pensel brug.
  2. For at male en bambus skal man kunne fire penselstrøg, lær eleverne disse fire. og vise dem hvordan de sættes sammen til en bambus.
  3. Eleverne skal indøve disse penselstrøg på noget billigt papir til de kan dem
  4. Når de kan penselstrøgene har de lov til at male en bambus på rigtig ris - eller akvarelpapir.
  5. I anden fase lære eleverne at at male en schattering og at male et blommetræ. Strøgene minder meget om dem man bruger til at tegne en bambus, og man kan altså bygge videre. Lær dem først at male de fem schateringer - de kan bruges til at lave grenene mørkere eller lysere og dermed få dem til at står mere eller mindre frem i billedet.
  6. Lær dem herefter teknikken i brede og tynde streger med penslen, der opnås ved at trykke mere eller mindre med penslen mod papiret.
  7. Tag så fat på blomsterne der altid består af fem kronblade uanset om de ses oppefra eller fra siden (hvor bladene så ligger oven på hinanden)
  8. Lad eleverne øve sig i hver af teknikkerne til de kan dem.
  9. Først her efter får de lov til at male blommetræet på ris- eller akvarelpapir. I kinesisk kunst skal kunstnerens indre følelse også komme til udtryk i billedet, og det kan derfor være en ide at lade eleverne vælge selv hvilken farve blomsterne skal være.
  10. Tilslut males en de fem schateringer i hjørnet og billedet klistres op på et stykke sort karton.
  11. Lav evt. en udstilling af billederne.
Noter:
Dette er ikke et helt nemt projekt at kaste sig ud i, men det er sjovt og giver meget inspiration og læring til nye måder at male på.
Det giver også mulighed for at se nærmere på kaligrafi som en kunstart og lade eleverne udforske denne del af kinesisk kunst - Se efter indlæg om kaligrafi der kommer i løbet af de næste måneder!!!
Bogen Kinesisk maling & Kalligrafi fra Pen & Papir Aps 1998 oversat af Hermod T. H. Nielsen, giver er rigtig god og flot indføring i kinesisk maleri og har mange eksempel. Den er værd at tage et kig på hvis man vil kaste sig ud i dette emne.

6.klasses bud på blommetræer i kinesiskstil

Hsieh Hos seks grundprincipper:
1)      Malekunstens ånd og rytmiske vitalitet
Det første princip fortæller om meningen med kinesisk maling. Når man maler gælder det om at udtrykke malerens indre tilstand, den indre livskraft, kaldet Ch’i.
Ud over at den indre kraft skal komme frem, skal men ikke blot kunne male en genstand men også fange genstands indre energi.
2)      Naturlig form og struktur. Anvendelse af penselteknikken
Normalt bruges en stiv pensel med hår fra en ulv eller leopard. Og en blød pensel med hår fra får eller ged.
Kontrol over penslen er alt afgørende. Er der kontrol kan alt males.
3)      Fremstilling af en genstand i overensstemmelse med dens natur og brugen af pen og tusch
Når dit maleri er færdigt, bør eller rettere skal det ligne den afbildede genstand. Det er derfor vigtigt at man observerer motivet omhyggeligt, inden man går i gang med at male.
Undgå unødvendige penselstrøg og husk at form og rum skal udfylde hinanden.
4)      Farvebrug
Man behøver ikke nødvendigvis at male genstandens rigtige farve. Farven kan f.eks. bruges til at udtrykke malerens personlighed.
I kinesisk maleri bruges der kun farve når den kan bidrage til at samle billedet eller skabe harmoni.
En eller to farver dominerer, billedet og resten vil typisk være i samme farve skala.
5)      Komposition og udvælgelse af genstand
Når man har valgt en genstand kan det være klogt at forenkle den en smule. Det er bedre med luft i billedet, end at det bliver for kompliceret.
Ellers bør man huske følgende:
-          Lad ikke penselstrøgene gå parallelt.
-          Penselstrøgene skal hverken være for symmetriske eller for ensartede, da det bliver kedeligt. Det er bedre at lade strøgene overlappe hinanden, end at hvert strøg står for sig.
6)      Vi ser på kinesiske mesterværker og kopierer en mesters arbejde
I dette sidste pricip ligger næsten hele fremgrangsmåden i det kinesiske maleri gemt. Men tror endelig ikke at det bare er ved at kopier de gamle mestre, at man lærer kunsten.
Kopiering af et billede er nemlig blot én side af at lærer at kunne male kinesiskemalerier. Det vigtigste er at finde sine egen stil. Et kustværk er baseret på kreativitet ikke på efterligning.




God fornøjelse
Vergo



Ingen kommentarer:

Send en kommentar