Tid: Omkring 2x45 min. (Bruges der tid på gennemgang af farver og udtryk, skal man lægge ekstra tid til)
Materialer: A4 papir, Blyant, Farveblyanter eller fedtfarver
De lærer bl.a.: At bogstaver kan bruges i andre sammenhænge end til skrift. At bruge møstre til at fremhæve detaljer. At bruge farver til at give udtryk for forskellige stemninger i billeder.
Fra Fælles Mål:
- Eksperimentere med billeder og kunstneriske kreative metode.'
- Arbejde med aspekter af kunst, arkitektur og design
- Arbejde med enkle kombinationer af tekster og billeder
- Præsentere egne og andres billeder
- Arbejde med former og komposition i billedfladen, herunder størrelsesforhold og placering
- Et A4 papir foldes på midten, på den lange led, og ligges åbent på bordet
- På linjen der er opstået af foldning skrives et navn (f.eks. elevens eget) med tykke, rumlige bogstaver, med blyant.
- Herefter spejles navnet i foldelinjen. Det kan enten gøres manuelt eller ved at lukke papiret sammen igen og herefter gnide ovenpå så blyanten smitter af på modsatte side.
- Bogstaverne tegnes nu op med farve. Sørg for at bogstaverne der står overfor hinanden kommer til at hænge sammen i en linje. Den lijne der deler dem i to tegnes ikke op.
- Vend papiret på højkant og tegn mønstre, øjne, arme, hænder, hatte, hår, ben, vinger m.m. på bogstaverne så de bliver omskabt til nye former.
- Tilsidst farvelægges det hele.
- Lad eleverne fortælle om deres tegning og kommenter gerne på deres brug af farver og hvilken stemning det giver.
Det vil være en god ide at vise eleverne hvordan det endelige resultat ser ud.
God fornøjelse
Vergo
Ingen kommentarer:
Send en kommentar