Navn: Fantasidyr
Produkt: Fantasidyr i sort/hvid revet i papir
Tid: 2x45 min.
Materialer: A4 eller A3 papir, blyant, sort tusch, evt. underlag
De lærer bl.a.: At arbejde ud fra bestemte dogmeregler. At bruge deres fantasi til at udvikler deres eget specielle prudukt. At genbruge papir. At man kan få et meget kraftfuldt udtryk frem ved kun at bruge sort og hvid.
Fra Fælles Mål:
- Bruge de tre skildringsformer fantasi og forestilling, iagttagelse, form og struktur som vekslende tilgange til billedarbejdet.
- Eksperimentere med billeder og kunstneriske kreative metoder.
- Arbejde med enkle kombinationer af tekster og billeder.
- Arbejde med aspekter af kunst.
Fremgangs måde:
- Der rives stykker af papiret i stykker, så der opstår en sjov/mærkelige/udsædvanlig form. Hvordan den endelig form ser ud er op til hver elev. De fleste lige kanter bør være revet væk.
- papiret vendes som man har lyst og der tegnes et øje et ude ved kandten. Gerne et sted der ligner et hoved. Der tilføjes en mund, der starter helt ude fra kandten. Brug blyant først, så kan man ændre hvis man har lyst.
- Rundt langs hele kandten af figuren tegnes der en streg så figuren får en tydelig form.
- Opdel figuren i felter, ca en 5-6 stykker. Inden i hvert felt tegnes der et mønster. Det bør ikke være for småt eller for kompliceret da, det bagefter skal optegnes og males i sort.
- Når det er gjort, optegnes og males, som sagt, alle mønstre og streger med sort tush.
Noter: Bruges der sprittusch er der risiko for at tuschen går igennem papiret så brug underlag.
Man kan snakke om møsntre med eleverne og f.eks. lave et mindre oplæg for dem inde de går i gang. Det vil også være oplagt at kigge på de mønstre naturen og dyr normalt har.
Fantasidyret kan evt. laves tværfagligt med dansk eller biologi. Elever skal så f.eks. skrive en historie om deres dyr, give dem en personlighed, navn og hjem. Eller de skal skrive om deres dyr som var det et rigtigt dyr, dvs. skrive om deres habitat, hvad de spiser, hvor mange børn de får, foreskellen på han og hun osv.
Papiret der bruges behøver ikke været helt rent, da sort jo ofte kan male over det meste. Man kan der med få bruge alle de stykker på, der går til spilde ved skitser, prøvetegninger osv.
Man kan snakke om møsntre med eleverne og f.eks. lave et mindre oplæg for dem inde de går i gang. Det vil også være oplagt at kigge på de mønstre naturen og dyr normalt har.
Fantasidyret kan evt. laves tværfagligt med dansk eller biologi. Elever skal så f.eks. skrive en historie om deres dyr, give dem en personlighed, navn og hjem. Eller de skal skrive om deres dyr som var det et rigtigt dyr, dvs. skrive om deres habitat, hvad de spiser, hvor mange børn de får, foreskellen på han og hun osv.
Papiret der bruges behøver ikke været helt rent, da sort jo ofte kan male over det meste. Man kan der med få bruge alle de stykker på, der går til spilde ved skitser, prøvetegninger osv.
God fornøjelse
Vergo
Ingen kommentarer:
Send en kommentar